Search
Close this search box.

Începând din 22 iulie 2022, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video va fi recunoscută doar dacă furnizorul de servicii de identificare a obținut avizul de la Autoritatea pentru Digitalizarea României

22/07/2022

Începând cu data de 22 iulie 2022, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video va fi recunoscută doar dacă furnizorul de servicii de identificare a persoanei la distanță a obținut avizul de la ADR, în conformitate cu Normele privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video.

Pe 24 noiembrie 2021, a fost publicată în Monitorul Oficial Nr. 1119 Decizia Preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României prin care au fost aprobate Normele privind reglementarea, recunoașterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace video.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) anunță încheierea perioadei de tranziție pentru intrarea în vigoare a normelor privind reglementarea, recunoașterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace video, conform prevederilor în vigoare din Decizia președintelui ADR aprobată și publicată în Monitorul Oficial în 2021.

Operatorii economici sau instituţiile care folosesc identificarea la distanţă prin mijloace video au avut la dispoziţie o perioadă de 8 luni pentru a se pune în acord cu acestea. Această perioadă de armonizare tehnică a asigurat faptul că platformele tehnologice dezvoltate până acum în această direcţie pot fi adaptate normelor fără a exista o perioadă de întrerupere. Perioada de tranziție s-a încheiat ieri, 21 iulie 2022.

Conform capitolului III, art. 23, din actul normativ ADR exercită controlul și supravegherea respectării normelor în vigoare, prin structura de specialitate din cadrul instituției. Potrivit normelor, în eventualitatea nerespectării prevederilor legale constatate de personalul de control al ADR din cadrul Serviciului Societate Informațională, Autoritatea este abilitată să intervină pentru corectarea neregulilor, inclusiv se pot lua măsuri privind retragerea avizului tehnic.

Activitatea de identificare a persoanei la distanţă prin mijloace video de către furnizorii de servicii de identificare a persoanei la distanţă prin mijloace video, înregistraţi în România, se poate efectua, din acest moment, numai după obţinerea avizului emis de către Autoritatea pentru Digitalizarea României, conform art.25 din normele aflate în vigoare.

“Până în prezent, la Autoritatea pentru Digitalizarea României s-au depus documentații în vederea avizării, atât de prestatorii de servicii de încredere, prestatorii de servicii de plată, instituţiile de credit cât și de instituţiile financiare nebancare.

De asemenea, în procesul de verificare a identităţii persoanei la distanţă utilizând mijloace video se pot utiliza serviciile furnizate de către terţi în baza unui contract”, a declarat Dragoș Cristian Vlad, președintele ADR.

Până în prezent, trei prestatori de servicii de încredere și o entitate bancară au primit avizul ADR pentru identificarea video, de asemenea un singur terț a fost adăugat în lista terților de verificare a identității.

Procedura care trebuie urmată de către terți precum și lista acestora poate fi consultată pe site-ul ADR.Lista terților este disponibilă la adresa https://www.adr.gov.ro/identificare-la-distanta-prin-mijloace-video/

Normele pentru identificarea video la distanță prevăd o serie de obligaţii legale care trebuie îndeplinite de platformele de identificare remote prin mijloace video.

Se supun normelor privind identificarea video la distanță :

  • prestatorii de servicii de încredere;
  • prestatorii de servicii de plată;
  • instituțiile de credit;
  • instituțiile financiare nebancare;
  • organismele din sectorul public;
  • terții de verificare a identității.

Normele reglementează cadrul juridic pentru identificarea persoanelor, în interacţiunea lor la distanță cu instituţiile publice sau cu companiile private. Cetăţenii pot să beneficieze de o serie de servicii publice direct de acasă, îşi pot obţine semnătura electronică de la distanţă, pot accesa produsele instituțiilor bancare fără să meargă la sediul acestora, pot să desfăşoare acţiuni de importanță juridică la care înainte ar fi fost necesară prezenţa fizică și identificarea cu buletinul.